بعضیها میگویند تمام مدارس جهان به سمت هوشمندسازی میروند؛ اما مدارس ما عقب ماندهاند پس ما هم باید با پیشرفت فناوری همراه شویم و برخی دیگر میگویند كه مدرسهها به گورستانی از تجهیزات بدل خواهند شد، چون از تجهیزات هوشمند استفاده نمیشود. بعضی هم نگران نقش معلمان هستند و میگویند كه در این گونه كلاسها نقش معلم كمرنگ میشود.
اما مدافعان این طرح میگویند: «بچهها با ابزارهای نوین مانند تبلت و نمایش تصویر و ویدیو راحتتر و سریعتر آموزش خواهند دید و باید كتابها و كلاسها بهسرعت هوشمند شوند.» دانشآموزان هم كه از این فناوریها لذت میبرند!
۲۲ مردادماه، همایش تبیین سیاستهای هوشمندسازی مدرسههای شهر تهران در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد و سند هوشمندسازی مدارس با حضور مسئولان مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
گوهر پیدایش، مسئول مدارس هوشمند شهر تهران به خبرنگار هفتهنامهی دوچرخه میگوید:«هم اكنون ۶۰درصد مدارس غیر دولتی و ۵۷درصد مدارس دولتی هوشمندسازی شدهاند.»
او میگوید: «در دو سال ۹۱ و ۹۲، ۲۲۰ مدرسه حائز رتبهی هوشمندسازی شدهاند. سالهاست از اجرای طرح هوشمندسازی مدارس میگذرد و براساس رتبهبندی به مدرسه ستاره داده میشود. یك ستاره، دو ستاره، سه ستاره و...»
در این همایش اعلام شد در سال تحصیلی ۹۲-۹۱، در مدارس شهر تهران، دسترسی دانشآموزان به رایانههای آموزشی ۴۰ درصد، کلاسهای الکترونیک ۱۳۰درصد و بهکارگیری محتوای یاددهی و یادگیری ۱۶۵درصد افزایش یافته است.
فریبرز حمیدی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران، در اینباره میگوید: «هوشمندسازی نیاز جامعه است. خب، هوشمندسازی مدارس باعث میشود كه فرآیند یادگیری بالا برود و معلم دیگر نقش تسهیلگر را خواهد داشت و این بینش، غلط است كه نقش معلم كمرنگ خواهد شد.»
به گفتهی او «در فرآیند هوشمندسازی، آموزش معلمان و والدین جزء دستور كار است و واقعاً این نیاز حس میشود كه علاوه بر معلمان، والدین هم باید این آموزشها را ببینند.»
نظر شما